Jak stworzyć wartościową postać w realiach dystopii
Jest to poradnik, który jest nie tylko przeznaczonych dla początkujących graczy serwerów Roleplay, ale również dla tych, którzy mieli już z nimi styczność. Poradnik jest bezpośrednią sugestią, jak tworzyć i rozwijać postacie, za pomocą biografii czy samego grania na serwerze. Jest to również wyznacznik dla obecnych i przyszłych koordynatorów Char Auth, którym powinni się kierować w trakcie dokonywania oceny danej postaci i jej wartości w ramach kryteriów IC i OOC.
Realia serwera
Głównym tłem serwera są realia w jakich muszą żyć postacie, a więc również są to bodźce przez które, Twoja postać się rozwija. Akcja serwera w założeniach, odbywa się parę lat po rozpoczęciu okupacji Ziemi przez Kombinat. Każdy przystosował się na swój sposób, co nie zmienia faktu, że ludzie przywykli do totalitarnej dyktatury pozaziemskiego imperium. Odradzane jest, więc tworzenie wątków związane z nadmiernymi emocjami wywołanymi okupacją, bo inaczej by po prostu nie przeżyły do momentu akcji serwera. Jednak dalej, Twoja postać żyje w świecie przepełnionym bólem, gdzie na pierwszy rzut oka, ciężko zauważyć coś pozytywnego w totalitarnej dyktaturze. Uwzględnij w swoim pomyśle na postać na przykład, kwestie takie jak głód, problemy finansowe, śmierć bliskich lub inne tragedie, które wpłynęły na Twoją postać.
Zarys postaci
Zarys postaci
Zanim w ogóle przystąpisz do rozpisania pierwszego akapitu, czy do przebrnięcia przez kreator postaci, zastanów się najpierw, jaki charakter i background ona powinna mieć. Najczęstszym błędem w trakcie tworzenia postaci, jest tworzenie tzw. "czystej kartki papieru", która niczym sobą nie reprezentuje i nie wybija się jakkolwiek na tle innych. To dosyć mocno zniechęca ludzi wokół Ciebie do interakcji z tobą i wyklucza z całej akcji, która towarzyszy w trakcie RP. Od początku musisz wykazywać się swoją postacią, a to jakąś historią z dawnych dziejów, a to narodowością, a nawet ciętym językiem. Postać to nie jest awatar samego Ciebie, to jest cały sens grania RP, byś mógł się wcielić w kogoś, kto jest pod pewnymi względami do Ciebie nie podobny i mógł robić rzeczy, których w życiu codziennym byś nie zrobił. A więc eksperymentuj i zrób coś ciekawego, czego wcześniej nikt nie widział!
Biografia
Biografia
Jest to trochę element obowiązkowy dla osób, które mają w planach stworzenie postaci nietuzinkowej, która bez kontekstu mogłaby podchodzić pod łamanie regulaminu lub postaci z głębią, która ma przykuć oko innych. Jeżeli podejmujesz się już biografii to naprawdę postaraj się, by była ona szczegółowa. Nie ma sensu publikować średniej jakości biografii, byle by była, bo nie w tym rzecz. To ma być kolejny element, który ma rozbudowywać to co ulepiłeś w trakcie wymyślenia zarysu postaci i ma dodać jej głębi, podczas interakcji z nią. Jeśli się już tego tykasz, to zacznij najlepiej od napisania historii z podziałem na etapy w życiu. Nie każdy etap musi być specjalnie rozbudowywany, bo co masz pisać o tym, jak ktoś był niemowlakiem, ale są pewne szczególne etapy na które, powinno się zwrócić uwagę:
|
Pamiętaj, aby biografia przede wszystkim podpierała twoją ścieżkę, którą chcesz obrać na serwerze. Przykładowo nie zrobisz biografii człowieka, który żył dotąd ciągle wedle ogólnie przyjętych zasad moralnych, by potem miał nagle się stać na serwerze bandytą, który okrada i zabija każdego, kto przejdzie obok niego w kanałach. Jest to oczywiście wyolbrzymione, ale dopasuj w miarę sensownie historię, do tego co chcesz dążyć na serwerze. Uniwersalnie najlepiej przyjąć postawę moralnej szarości, gdzie postać jest ni to zła, ni to dobra. Oczywiście nikt Ci nie zakazuje przejść ze skrajności w skrajność, ale pamiętaj, że musisz bardziej się postarać w trakcie pisania, by mogło to zostać zaakceptowane przez Koordynatora od Char Auth.
IC i OOC
IC i OOC
Najprawdopodobniej w trakcie gry, poznasz nowych ludzi ze społeczności, więc również będziesz z nimi pewnie utrzymywał kontakt i przekazywał informacje dotyczące rozgrywki. Jest to w zupełności normalne, jeżeli jakieś informacje będą przekazywane drogą OOC, bo nikt nie ma nad tym realnej sprawczości. Przecież administracja nikomu nie zagląda do komputera. Pamiętaj jednak, by każdy pomysł, który z kimś ustalisz poza serwerem, faktycznie wydarzył się w IC. Absolutnie czymś co psuje immersję jest tworzenie jakichś wymyślonych wydarzeń, które miały miejsce w trakcie akcji serwera, ale nigdy się nie wydarzyły, a które są powielane przez parę osób jako prawdziwe. Oczywiście można okłamywać inne postacie, bo jest to bardzo ważny element perswazji, ale rób to zdroworozsądkowo, by miało to sens w kontekście akcji RP.
Interakcje
Przede wszystkim, bądź otwarty na interakcje z postaciami. Nawet, jeśli zbudujesz bardzo ciekawą postać, jest ona Ci na nic, gdy nie skorzystasz z okazji i nie zagadasz do losowej postaci, która stoi obok. Nikt Cię nie pogryzie, a nawet jeśli zostaniesz zbyty, to nie ma co się poddawać. Całą zabawą w RP, jest nawiązywanie interakcji z innymi, a jeśli tego nie robisz to po prostu omija Cię wszystko, co by mogło uczynić twoją rozgrywkę bardziej ciekawą. Postacie, które zachowują się jak duchy są zbędne, bo nie wprowadzają żadnego wkładu do wydarzeń na serwerze. Zrobienie czegoś na pozór głupiego jest czasami bardziej wartościowe, niż ciche przemknięcie obok w obawie przed jakimś ostracyzmem. Czasami po prostu musisz trochę zapomnieć o konsekwencjach i zacząć czerpać garściami doświadczenia, które sprawią że gra będzie satysfakcjonująca.
Ścieżki rozwoju w Mid-game
Ścieżki rozwoju w Mid-game
W końcu, Twoja postać będzie w takim momencie gdzie inni ludzie cię rozpoznają, będziesz znał miasto i większość frakcji. Nie będziesz chciał się zatrzymywać i zdecydujesz się, że chcesz określić miejsce swojej postaci w świecie serwera, to co dalej? Otóż najważniejszą zasadą jest to, by się po prostu nie spieszyć. Nikt Ci nie zabroni od początku mieć pomysł na to, by podążać określoną ścieżką, ale trzeba mieć na uwadze, że nie możesz robić tego przejścia w sposób gwałtowny. Wchodząc na serwer rozpoczynasz jakby historię trochę od nowa, jest to kolejny rozdział w życiu Twojej postaci, możesz mieć już jakieś animozje wobec konkretnych frakcji, ale nie możesz manifestować ich w sposób skrajny. Daj swojej postaci po prostu czas na wyrobienie opinii o sytuacji w mieście, o ludziach i organizacjach, żeby potem rozsądnie dokonać decyzji na podstawie tego co przeżyła Twoja postać. Kierowanie się jedynie tym czego Ty chcesz, bez uzwzględnienia wydarzeń, które sprowadziły postać do danej sytuacji tworzy z Twojej postaci jedynie pusty awatar samego Ciebie.
Relacje z innymi postaciami
Relacje z innymi postaciami
Budowanie charakteru postaci w trakcie wydarzeń serwera, jest równoważne z rozwijaniem relacji z innymi. Postacie wpływają aktywnie na rozwój Twojej postaci, nawet małe gesty takie jak na przykład rozmowa przy papierosie, czy zamówienie piwa w barze, mogą wpłynąć na światopogląd Twojej postaci. Inwestuj swój czas w budowaniu jakiejś nici porozumienia z tymi, których uznasz za właściwych. Może to przynieść czasami nieoczekiwane rezultaty, oraz otworzyć nowe i ciekawe wątki, które wyprowadzą momentami nieciekawą rozgrywkę na nowy poziom. Pamiętaj też, że relacjami z innymi, udowadniasz wartość swojej postaci, którą dotąd budowałeś i kreowałeś. Jeżeli poprowadzisz to sensownie, na pewno nie umknie to uwadze graczy, jak i administracji czym sobą prezentujesz.
Zakończenie postaci i jej śmierć
Zakończenie postaci i jej śmierć
Prowadzenie postaci jest bardzo podobne do pisania książki, każda historia musi się w pewnym momencie zakończyć. Nikomu tu oczywiście nie nakazuje do dokonywania seppuku, w momencie, kiedy tylko Ci się znudzi grać jakąś postać, ale trwanie jakiejś postaci jest czasami gorsze, niż jej śmierć. Na tym głównie polega HL2RP - na cyklu umierania postaci i tworzenia nowych historii tym bardziej, że o tą śmierć łatwo się otrzeć na serwerze. Wiem jak to zabrzmi, ale kiedy przyjdzie sytuacja, by Twoja postać dożyła końca swoich dni, po prostu nie walcz z tym i daj jej zginąć, tylko zrób to w Taki sposób, by jej śmierć została zapamiętana przez innych. Nagrobek Twojej postaci, czy też wzmianka w rozmowie o niej jest bardziej wartościowa, niż to jakby jej egzystencja ciągnęła się, ale została kompletnie zapomniana. Musisz pogodzić się z kwestią naturalnego cyklu PK postaci, aby móc dalej czerpać satysfakcję z rozgrywki i próbować to wciąż nowych ścieżek.
Ostatnio edytowane: